fredag 23 juli 2010

Rakel Karlsson (72) på gång igen!

Jaha! Nu så har även min hushållerska, Rakel Karlsson (72), funnit vägen i den moderna verkligheten. Nu har hon beslutat sig för att, ”Börje Blogge”, som hon säger. Hon tänker sig ge goda råd och tips om hur hushållet skötes. Företrädesvis på 1920 o 1930-talet då. För det är den verklighet hon fortfarande lever i.

Vi får väl se hur det blir med det? Men kanske det han hålla henne ifrån att tulla i mitt barskåp, och låta mig slippa att ha mina ciggar inlåsta.

Nåja! Jag får väl ge den gamla trotjänarinnan lite frihet efter över 55 års tjänst i familjen. Det är ju trots allt hon som håller hushållet i ordning. Och hennes gamla recept på huskurer är icke något att förakta. Ty när huvudvärkspulvren är slut så blandar hon eget sådant. Och det är jag evigt tacksam för. Särskilt efter en mer livad herrmiddag där både champagne och diverse spirituosa flödat tämligen obehindrat. Min gode vän Bankiren Sten A Ockrelius, kallar Rakel för Spes, hoppets gudinna, efter att Bacchus varit på besök hos honom.

2 kommentarer:

  1. Ing. Sven-Olof Bengtsson-Svensson-Lundin24 juli 2010 kl. 19:43

    På tal om huskurer, så har jag några av ärevördiga Carl von Linné föreslagna som jag kan rekommendera.

    Obs! bara huvudingredienserna är med. Man är fri att improvisera själv i övrigt.

    huskurerna följer mönstret:
    symptom ... behandling.

    Böld i arslet ... timjan ... järnört med ättika.

    Död, ... om man dricker järnört(saft).

    Fistel eller kräfta på bröstet ... linfrö med honung.

    Förstoppning ... liljerot.

    Hetta invärtes ... bolmört.

    Hicka ... dill.

    Huvudvärk ... basilika ... körvel.

    Hetta allehanda ... havre ... senap rensar huvudet.

    Huvudvärk och svimning ... havre ... rosmarin.

    Kallsot ... björklöv.

    Lusta köttslig och ond lukt i mans mun ... ljung i vin eller ättika.

    Magvämjelse och rapning ... dillfrö ... dillfrö med vallmofrö.

    Mage, lös ... mandelkärnor och honung bakad i panna

    Mage, bröst och ögon klaras ... med ingefära.

    Månadsrening ... Anis ... koriander ... hjärtansfröjd.

    Potens ... fördriv mans lust med krasse.

    Skabbig kropp ...isop sjuden i mjölk ... fläder.

    Skorvigt huvud ... smörjes med järnört så växer håret.

    Skälva tredje dags ... blodrot ... renfana ... mattram.

    Stenar, svullna ... bolmörtsomslag.

    Styng av inre böld ... isop sjuden i öl med honung ... mandelkärnor med honung och smör.

    Väder, ont i magen ... kummin.

    Värk av alla slag ... renfana med småborre stött i galtister.

    Ändtarm ut ... dill ... renfana.

    SvaraRadera
  2. Sannerligen var Linné en utomordentlig botaniker vid min själ. Själv använda jag bolmörtsomslag tämligen frekvent.

    SvaraRadera