tisdag 27 juli 2010

Kvotering är bara av godo.

Att kvinnan är lika kompetent som mannen på vissa områden är det ju icke någon tvekan om. Det här med att kvotera in kvinnan på olika arbetsplatser är i sig icke någon nyhet. Så varför behöva en lag om kvotering? Kvoterat, det hava jag gjort i månget år här på Snusidal gods. Hela min kökspersonal är numer kvinnor. Inkvoterade av mig själv för deras höga kompetens i de köksliga regionerna. Dessutom är alla mina husor också kvinnor. Då valda för sin alldeles utomordentliga kompetens att städa, tvätta och bädda sängar.

Så självklart äro alla dessa mina inkvoterade kvinnor jämställda med oss män. Jag kan gott tillstå att i vissa fall borde en kvotering komma till stånd där det verka svårt för en kvinna att få plats. Då för att få in fler kvinnfolk i för exempel transport branschen. Då såsom lastbilschaufförer. Det finns nämligen inget så näpet och sött som att se en liten kvinna framföra dessa vägens vidunder. Synnerligen imponerande. Speciellt sen de också ha anammat männens klädkoder och sätt att vara i branschen. Rutig skjorta med arbetsbyxa och en stor prilla med Generalsnus under läppen. Så enastående charmant. Dessa kvinnor verka inte ha några problem att jämställa sig med sina manliga kollegor.

Ett bra exempel på det här med kvotering är som min gode vän och rådgivare Bankiren Sten A Ockrelius vid Vulture and Leech Capital Invest har gjort. Han har gått så långt i sin kvotering och strävan i jämställdhet att han enbart numer omger sig med kvinnor på sitt kontor. Han hävdar att det är det bästa han gjort på många år. För de är billigare än sina manliga kollegor och att de rör sig på ett betydligt trevligare sätt.

Så han den där förre arbetsmarknadsministern Littorin kanske icke hade så fel när han föreslog en lag om könens kvotering. Men nu så kvoterade han tydligen ut sig helt på egen hand innan det hann bliva en ny lag så att säga. Och då i jämställdhetens namn med en kvinna. Synnerligen sympatisk karl med andra ord.

Kvinnor äro en ögonfröjd, så kvotera fram fler kvinnor, så att vi män ha något att se, oavsett vilken arbetsplats det än månde vara på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar