onsdag 21 juli 2010

Konsten att vinna en kvinnas hjärta. Del 2. Choklad.

Att kvinnan älska choklad i olika former är ju all omvittnat. Därför är detta en utmärkt väg att gå när man i sina ärliga avsikter som vivör och den ultimata gentlemannen är intresserad av en kvinna.

Men kom ihåg mina herrar, att det är inte bara att ge sig ut och handla först bästa choklad i närmsta speceributik. Det duger icke att komma med för exempel en alldaglig Schweizernöt. Eller en simpel chokladkartong från en fabrikör vars choklad är uppkallad efter en sagofigur i den undre världen.

Nej att inhandla choklad innebär ett mångt större ansvar än så. Låt oss bryta ned det här med inköp och vidare användning av choklad i ett antal kategorier för att underlätta förståelsen för det här delikata förfarandet, vilket i avslutningsänden, om man gör rätt, kan sluta i en mångt mycket större delikatess.

1. INKÖP. (Den initialt viktigaste punkten).

Vid val av choklad är det viktigt att alltid tillse att Kakaohalten i chokladen under några som helst omständigheter icke understiga 70 %. Varför undra ni då? Jo det anses att choklad med en kakaohalt på över 70 % har en viss afrodisiak effekt. Det sägs till och med att den Aztekiske kungen Montezuma brukade dricka en skummande chokladdryck innan han gick för att besöka sina fruar. Därför är valet av leverantör oerhört viktig i frågan. Endast det bästa är gott nog för en kvinna. Eller flera, om man nu har sådan ork och ambition att ha mer än en på gång samtidigt. Men det är ju upp till var och en naturligtvis. Därvidlag vill jag ej ge er några rekommendationer. Vissa yrkeshemligheter avslöja en gentleman aldrig. Då det krävs mångårig erfarenhet på området, och den som icke kan hantera detta kan få utstå katastrofala följder.

Choklad av hög klass finner man endast hos de utländska fabrikörerna. Och då främst hos de Belgiska eller Schweiziska. Min egen leverantör är den Schweiziska fabrikören Delafèe. Där jag helst väljer en av deras produkter ur det mer exklusiva sortimentet. Och det blir ju då en ask av deras lyxpraliner som äro dekorerade med 24 karats ätbart guld och kan inhandlas till det facila priset av lite drygt 700 Kr. I asken ligger åtta små läckerbitar och glimmar inbjudande. Säg vilken kvinna som kan motstå detta.

Delafée erbjuder icke bara guldöverdragna praliner utan även en ganska hyfsad champagne med guldflingor i. De har även en slickepinne med jordgubbssmak överdragen med ätbara guldflingor i 24 karats guld.
Om man icke vill besöka Schweiz går det utmärkt att handla ur deras fabulösa sortiment via postorder. Personligen så får jag alltid mina leveranser direkt till dörr inom 12 timar. Men det gäller att jag är hemma och mottager leveransen av chokladen personligen, för skulle min hushållerska Rakel (72) få tag på chokladen så klämmer hon i sig den i ett nafs. Och det är ju icke så amuserande att se drygt 700 kronor gå ned i magen på en avfallskvarn så att säga. Det räcker med att skatan är och tullar i min sprit, vin och öl källare när tillfälle ges eller gör en raid i barskåpet. Man kan utan tvekan säga att min hushållerska Rakel (72) är värd sin vikt i guld, eftersom hon vid trenne tillfällen hunnit före mig att ta emot praliner som levererats från Delafée.

2. OMSLAGSPAPPER OCH BAND. (Ej att förglömma).

Det går naturligtvis icke att överlämna en ask med praliner i högsta kvalitet utan att asken är väl emballerad. För det första så förtar ett sådant förfarande själva tanken med att överlämna något. Det så kallade överraskningsmomentet försvinner ju helt vid ett sådant förfarande. Och det duger icke heller att slå in asken i vilket slags omslagspapper som helst. Kvalitet i allt man företar sig som vivör och gentleman är alltid av yppersta vikt. Därför rekommenderar jag naturligtvis ett guldfärgat omslagspapper för att på så vis matcha asken innehåll. Runt asken skall det förutom omslagspapperet även finnas band. Då helst i siden naturligtvis. Och enbart rött siden, vilket gör sig ypperligt mot det guldfärgade omslagspapperet. Och naturligtvis icke att förglömma den lilla rosetten som lämpligen placeras på ovansidan av asken. Också den i rött siden naturligtvis.

Både omslagspapper och sidenband med tillhörande rosett inhandlas naturligtvis på det anrika varuhuset Selfridges & Co i London. Kvalitet skall det vara!

3. KORTET. (En icke obetydlig väsentlighet).

Med en liten present till kvinnan följer naturligtvis ett kort. Och här är också kvaliteten av yttersta vikt. Inget dussinkort inhandlat hos närmaste bokhandel kan här accepteras. Utan ett kort som helst matchar omslagspapperet och innehållet i asken är att föredra. Kortet bör vara försett med någon form av bård i guld naturligtvis. Men förutom det inte för mycket lullull. Stilfullt och rent skall det vara. Precis som jag själv, om jag så får säga. Och ett kort är inget kort utan ett lämpligt kuvert att stoppa det i. Själv använder jag mig av mina personliga kort och kuvert som i sin utformning och stil passar till det mesta då familjevapnet är tryckt i fyrfärgstryck av absolut bästa kvalitet. Kan tala om att detta imponerar storligen på de kvinnor som får mottaga ett dylikt kuvert med innehåll.

Men vad vore ett kuvert utan skrift. Ytterst tråkigt och rent förolämpande om man nu skulle överlämna en ask med följande kuvert och kort utan skrift. Nästa som in blanco. Och det går icke för sig. Vad som skrives utanpå kuvertet är också ytterst viktigt då man med detta talar om sina avsikter.

Att bara skriva kvinnans förnamn på kuvertet är att anse som rent förolämpande. Inte ens ett ”Till” före namnet räcker. Mer sofistikerat än så måste det vara. Här är ett par exempel på vad som bör stå på utsidan av kuvertet.

”Till min älskade lilla rabarberplanta”. ”Till dig min smärta snärta”. ”Till mitt hjärtas länspump”. Eller den mest gångbara: ”For your belly only”.

När nu kuvertet är klart kommer vi till själva kortet. Och naturligtvis är här ett kort rim på sin plats undertecknad naturligtvis då med den klassiska frasen, ”Din trånfulla och pilska brandsläckare”.

Själva rimmet måste vara kort och koncist. Kvinnan ifråga skall icke behöva läsa en hel roman för att förstå edra avsikter.

Här ett par exempel på korta och kraftfulla rim som jag med enormt stor framgång använt mig av själv.

”Min sköna, du är som en vapengömma, den jag vill tömma”.

”Låt mig få dela din äng, med min mojäng”.

”Du är som en blomma låt oss skapa en avkomma”. (Betänk de eventuella konsekvenser som kan uppstå om ni använder detta rim).

”Du äro vacker som katten, dags att släppa in kulturskatten”.

”Dig jag vill smeka, låt mig nu få meka”.


Jag hoppas att dessa små expertråd vad gälla att ge en kvinna choklad, kan komma er till nytta. Men viktigt äro att icke ge en kvinna choklad för ofta. För det första bör man variera sig med vad man ger en kvinna. Och för det andra kan ett överdrivet givande av choklad till en och samma kvinna ge denna kvinna en kroppskonstitution som icke är önskvärd.

Och kom alltid ihåg mina herrar att stil och klass gå före allt annat. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar