lördag 24 juli 2010

Det finnes icke några fula feminister!

Jag då icke begripa denna krassa syn på  feministerna. Ty det är så att det finnes icke några fula feminister, eller kvinnor för den delen heller.

Såsom en levnadsglad vivör vid god vigör, med mångårig erfarenhet av det täcka könet kan jag med säkerhet säga att feminister, det är det vackraste som skapats till detta jordeliv. För det är så att skönheten kommer inifrån, icke tvärt om. Utseendet har absolut ingen betydelse för om en kvinna är feminist eller inte. Alla har de goda kvaliteter på sitt sätt. En sann feminist vet att uppskatta och vörda sina inre kvaliteter, icke de yttre. Så för mig får en feminist eller kvinna se ut som de vilja. Så min röst i det kommande valet kommer att hamna hos Feministisk initiativ. Och det för att jag vördar dess mark de gå på och vet att uppskatta dessa ljuvliga små varelser till kvinnor.

Egon Snusmumrik-Flädersnaps. Licensierad vivör.
AB

11 kommentarer:

  1. Nej nu gåt Herr Vivören för långt! Jag måste å det bestämdaste få protestera mot den fullkomligt befängda åsikten att feminister icke skulle vårda sina yttre kvaliteter. Tvärtom, vi suffragetter har en lång tradition av smak, stil, raffinemang och elegans. Bland de äkta femme fatalerna stå vi främsta ledet.

    Som min väninna och partiledare Gudrun säger "med ett sjysst järnrör och en tillräckligt djup urringning kan en flicka gå hur långt som helst." Och vi såg henne steppa långt på sina berömda välsvarvade spiror utformade så att vilken vivör som helst skulle vilja dö för henne, för att endast beröras av hennes skospets.

    Det går också an att se på suffragetterna genom historien. Dessa högbarmade amazoner i sina kvarnhjulshattar sederma chica och utmanande reformdräkter. Räcker det att nämna en klassisk skönhet som Sylvia Pankhurst, en dedicerad hårstylist som Elizabeth Cady Stanton med sin urläckra bahyttliknande knollerfrisyr, och BOMBNEDSLAGET Emmeline Pankhurst och många många fler? Herr Vivören har rika möjligheter att utöka sin femme fatale samling med ett flertal suffragetter.

    Att det inte finnes några fula kvinnor är i övrigt en helt korrekt inställning hos en Herre. Jag erinrar mig en galant ung man av gambiansk extraktion i min bekantskapskrets som sade "Kära Katruna. Jag har aldrig träffat en kvinna jag inte har tyckt om."

    SvaraRadera
  2. Kära Katruna.
    För mig är alla kvinnor vackra. Vare sig de vårdar sina yttre behag eller inte.

    Ty det är som jag haver hävdat innan att skönheten komma inifrån. Den mentala då. För jag tycker att ni min kära fröken Katruna genom er ekvilibristiska förmåga att uttrycka er verkar vara en kvinna med enorma kvaliteter både utvändigt och likaledes invändigt.

    Vad jag förstått, är avståndet mellan oss icke så långt, både mentalt och vad jag förmodar geografiskt.

    En sen supé på tu man hand för att utveckla det här med feminismens tankar hade varit mycket angenämt. Ty jag hava aldrig mött en kvinna med er mentala kapacitet i mitt långa och rika liv tidigare.

    SvaraRadera
  3. Bäste Herr Flädersnaps

    Jag kan ej säga att jag icke tilltalas av idén om ett möte i chambre separée. Smicker eller snarare välförtjänta och välriktade komplinger har aldrig skadat en mans sak. (No pun intended). Tyvärr måste jag dock upplysa Herr Vivören om jag för tillfället är en smula indisponerad och tvingas tillbringa större dagen av dagen iförd Chanel nr 5,gräddfärgad negligée, och puderrosa svandunstofflor i ett svagt och liksom dimmigt tillstånd likt Kameliadamen i den berömda operan. Ett stort problem är min aptitlöshet. Det är svårt att behålla sin kvinnliga fason när maten inte smakar.
    Så jag undrar: Vad ämnar Herr Vivören bjuda på med tanke på mitt känsliga tillstånd. Det går ju inte att bruka det alltför tunga artillerier i form av spirituosa och sötsaker utom rimliga gränser (vilket vanligtvis är min passion)- ja inte spirituosan då utan sötsakerna.

    SvaraRadera
  4. Käraste fröken Katruna.
    Min passion för svandunstofflor är utom all rimlig beskrivning. Speciellt då den rosa varianten.

    Jag vet både bot o knep för att komma tillrätta med aptitlösheten min kära Katruna.

    En liten diné för att få fart på smaklökarna skulle börja med en enkel fransk löksoppa med tillhörande krutonger. Som huvudrätt skulle det serveras kycklingfilé, skuren i tunna skivor och därefter snabbt uppfrästa i lite olivolja och lämpliga kryddor.

    Dessa filé bitar skulle sen läggas i en ugnsform där de överhälles med en blandning av grädde och cremé fraiche, då utan att redas naturligtvis. Formen med filéerna sätts sedan i ugn på cirka 200 grader. Efter halva tiden så strör man på lite emmentaler ost som man vackert låter bli lite ljusbrunfärgad innan man tager ut formen. Till kycklingfiléerna serveras lämpligen kokta gröna ärtor, mimimajs och ris. Eller potatis.

    Som efterätt skulle det bli en enkel vaniljglass med lite riven choklad ovanpå. Då choklad ej understigande 70 % kakaohalt.

    Som dryck till detta föreslås då öl eller mineralvatten.

    Skall vi redan nu bestämma en tid för ett litet rendezvous kära fröken Katruna. Ty jag laga maten och ni tittar på så att er för tillfället fragila kropp ej kommer till skada.

    Är ni intresserad min kära Katruna?

    SvaraRadera
  5. Äro alls ej några skaldjur eller någon liten gås iblandad? :(

    SvaraRadera
  6. Åh! Så fröken Katruna trängtar efter en hummersoppa alá västkust och en ugnsstekt gås på en bädd av fräscha primörer med kartoffel och rödvinssås.

    Icke några problem att ställa om till en diné som skulle passa edra smaklökar bättre kära fröken Katruna.

    Ty, en kvinnas ord är min lag.

    SvaraRadera
  7. Det tar sig. Den förra var aningens lågbudget. Men Herr Vivören, eller borde jag kanske säga "Egon" då det under detta stadium av ljuva förhandlingar kanske är lämpligt att lägga bort titlarna? Vad anser han? Ska vi slå till?

    Gåsen är dessvärre för kraftig spis i mitt åmiga läge så Herr Flädersnaps träffade mycket rätt från början med den ömsint anrättade milda kycklingfilén.

    Med tillägget hummersoppan är jag mycket nöjd. Dock har jag invändningar mot desserten. I mitt febriga tillstånd lämpar det sig inte att blanda varmt och kallt. Kanske någon liten tartelette? Med ett liiiitet glas blodstärkande portvin?

    SvaraRadera
  8. Ett alldeles utmärkt förslag att lägga bort titlarna min kära Katruna.

    Ah, så jag hade icke fel när det gällde kycklingen. Tanken med just kyckling är att till skillnad från en bastant kraftig oxfilé, är kycklingen betydligt skonsammare mot Katrunas lilla mage för tillfället.

    Tartalette är sannerligen inge stupid idé. Det finns ju ett antal varianter av denna synnerligen goda efterrätt. Och naturligtvis skall min sköna få avnjuta ett liiitet glas blodstärkande portvin till. Då av bästa kvalitet naturligtvis.

    Mon cher tu es comme une brise du désert de la nuit, fraîche et douce.

    SvaraRadera
  9. Kära Katruna! Mitt eget päron. Var är du? Har icke hört av din ljuva stämma på över 38 timmar. Du haver väl icke gått och blivit sämre?

    Vet ni min kära, att ert ljuvligt underbara namn är gångbart på ett flertal språk.

    Det låta enbart som musik på följande spåk.

    Franska: Poires
    Tyska: Birnen
    Engelska: Pears
    Albanska:Dardha
    Finska: Päärynät
    Hindiska: रहिला
    Bulgariska: Круши

    Hör gärna av dig min lilla fruktkaka, ty jag trängtar och längtar efter dina kvicka,charmanta och livfulla ord i skrift.

    SvaraRadera
  10. Ack Egon!

    Ha tålamod med mig ty jag är mycket svag.
    Men ni skulle sett helt nyss hur förtjust jag log åt er lilla inspirerade päronpoesi.
    Mycket hälsobringande.

    Bisou

    Votre petite poire
    Katruna

    SvaraRadera
  11. Ah! Där är ni igen älskade Katruna. Trodde för ett tag att ni mig hade övergett. Vilken lättnad att ni fortfarande finns där ute i världens rum och tid.

    Vilken lycka att jag lyckats uppmuntra er Mon cher.

    En petit oiseau, viskade i mitt öra att ni i dag fyller år. Tänker icke fråga hur många, för det anstår icke en gentleman att göra detta. Men hur många det än är, så är ni lika vacker och välhållen som en god konjak. Päron konjak då vill säga.

    Jag Egon, kan bara överskicka ett stort grattis och många långa varma kramar på eder bemärkelsedag och önska att ni min kära snart är på benen så att de puderrosa svandunstofflorna kommer till sin rätt på eder underbara lekamen. Och att en dinè snart blev möjlig.

    Votre amant le plus fidèle Egon.

    SvaraRadera