fredag 22 april 2011

Påskens dryckesval. Sista minuten tips!

Nu så här på långfredagens eftermiddag då jag åtnjutit en synnerligen vällagad och delikat Lapin grillé à la moutarde de Dijon" (Senapsgrillad kanin)med tillbehör, tillagad av mig själv naturligtvis, så kom jag att kontemplera (be en tyst bön) om drycker eftersom detta ju äro en religiös högtid. Och med hänsyn till min hushållerska Rakel som på gamla dar plötsligt blivit religiös så drack jag enbart bordsvatten till måltiden. Var tyvärr så illa nödd och tvungen till detta då Rakel i sin nyvunna religiösa nit slängt nyckeln till vin och spritkällaren i gödselbrunnen.

Nåväl detta problem kommer att lösa sig under morgondagen då låssmeden kommer hit och installerar ett nytt låssystem. Ett elektroniskt kodat sådant så att icke Rakel kan ställa till med mer förtret.

Så nu till huvudtemat så att säga. Vad kan man hitta på för att stimulera gomseglet och dess bihang till extatiska fröjder med hjälp av diverse spritdrycker?

Jo naturligtvis så finnes det ett mycket stort utbud av drycker som hör påsken till. Det första som naturligtvis kommer i ens tankar är ju äggtoddy. Men det finns så mycket mer man kan göra med ägg än enbart använda dessa ovala saker till just en äggtoddy.

Men för ordningens skull så måste jag naturligtvis nämna detta eminenta recept på en äggtoddy från Schweiz. En varm och oerhört för sinnena stimulerande dryck.

Alliance de Neuchâtel.


Ni tager 6 stycken rejält stora ägg, knäcker dessa efter alla konstens regler och slår av äggvitan. Här är det enbart gulorna vi skall nyttja oss av.

Ni tar en litens skål och slår äggulorna tillsamman med 250 g socker och saften av 1 stor apelsin. Ni rör ihop detta tills konsistensen är att likna vid en tjock kräm. Under tiden så tar ni en tjockbottnad kastrull och slår däri 1 liter rödvin. Däri lägger ni sedan en ½ vaniljstång. Upphetta sen det hela till närmare kokpunkten. Ni fiskar därefter upp vaniljstången och slår i äggkrämen. Rör om kraftigt med en visp så att det skummar upp. Sedan är det bara att hälla i drycken i glasen.

Kan säga att ett för stort intag av ovanstående toddy kan leda till akuta trötthetsproblem, då kombinationen av vin och socker likt en infusion går direkt ut i blodomloppet. Det är åtminstone den effekten denna dryck har på mig.

En annan trevlig dryck med äggtema och andra trevliga upplevelser är:

Maîtresse de vœux matin. (Älskarinnans morgonhälsning.)

Marlene Dietrich.


Ingredienser:

1 st Collinsglas.
4 cl Amontillado Superior Vintry's
1 st Ägg.
1 st Ägggula.
4 stänk Angostura bitter.
2 tsk Socker.
Fylles upp med Jacquesson Perfection Brut.

Mixa ihop alla ingredienserna, förutom champagnen, i en mixer tillsammans med krossad is. Sila upp i ett glas och fyll upp med champagnen.
Servera med sugrör. Gärna ett färgglatt sådant.




Avslutar min exkursion på temat ägg med två enkla och harmlösa cocktail.
Royalty Fizz. Eller som vi brukar kalla den i vår vivörers gentlemannaklubb, (K.A.M.) Den kungliga fisen.



Ingredienser:

4-6 cl Gin.
6 cl citronjuice.
Socker. Efter behov.
Ett helt ägg.

Skaka samman ingredienserna och toppa av med lite sodavatten.





 Den sista påskdrinken som jag skulle vilja kalla den, påminner mig starkt om ett möte med en vällustig och långbent mycket tangodansant argentinska som jag under ett besök i Buenos Aires år 1952 hade äran att få träffa. Men det är en annan historia som jag tänker återkomma till så snart jag dragit mig tillminnes vad som egentligen skedde. Vad jag däremot förnimmer mig var att denna drink kallas för:

Tornado.

 

Ingredienser:

3 cl mörk rom.
3 cl ljus rom.
1 cl citronjuice.
1 stänk äggvita.
1 cl passionsfruktjuice.

Häll ingredienserna i en shaker.
Skaka med is och silas upp i cocktailglas.


Hoppas att dessa små ”ägg” till recept kan hjälpa er som desperat försöker hitta ett äggtema att blanda er sprit med så här i påsktider. Och påsk och ägg så måste jag nog se till att min hushållerska Rakel inte använder alla ägg i hushållet. Hon har i år bytt motiv på de ägg hon målar. Nyreligiös som hon är så har hon enbart motiv av Jesus och Maria på äggen. Och färgåtgången är oroväckande hög. Det var betydligt bättre förr i tiden. Då doppade Rakel helt enkelt äggen i en burk med Falu rödfärg innan hon dekorerade de med antingen hammaren och skäran, eller hennes favoritmotiv på den tiden, Josef Stalin. Ja jag vet! Rakel Karlsson har alltid varit lite revolutionär av sig, den gamla skatan. Skall nog ta och blanda ihop en liten dryck åt henne så att hon lugnar ned sig.

En, ”Prästens nattmössa,” borde nog göra susen så här när denna kristna högtid firas. 

   
Ingredienser:

3/8 vatten muskot, ingefära, kanel, malen nejlika, 20 hela nejlikor, citronskal, 1 apelsin med nejlikor som satts fast i skalet, socker och en flaska portvin, förslagsvis då Tawny Port.
Kryddorna och de finskurna citronskalen får koka 20 minuter i vattnet. Under tiden rostas i ugnen apelsin med nejlikorna i tills skalet blir som läder och läggs sedan ned i det kokande vattnet. Strö över med socker efter smak. Häll i portvinet, låt det hela nästan koka upp och servera sedan därefter.


En glad påsk önskar livsnjutaren och privat vivören Egon Snusmumrik-Flädersnaps.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar