söndag 24 april 2011

Stil och tradition tack!

Om det är några som vet hur man med stil och elegans klär sig och kan uppbära ett klädesplagg så är det utan tvekan de kunglige i Storbritannien.

Så det är inte utan ett visst intresse min ”enkla” person kommer att följa det kungliga bröllopet i landet där stil, klass och tradition är av yppersta vikt.

Att den unga och synnerligen attraktiva och om jag så får tillägga sexiga Kate Middleton klär sig elegant och propert är ju allomvittnat. Endast hon kan bära en modists kreation på sitt huvud som ingen annan kan. Ja möjligtvis då förutom min saliga mormoder då, som förutom att hon var modist också även var körsnär. Och hennes mycket kreativa pälshattar var bland annat en stor succé hos societetsdamerna i Göteborg på sin tid.


Vad gäller prins William så uppbär han sin klädsel på ett typiskt klassiskt brittiskt sätt, elegant, gentlemannamässigt utan att det verkar pompöst. Man skulle kunna kalla det för sval elegans. Vilket för tankarna till den eminenta brittiska TV-serien en förlorad värld (Brideshead Revisited), med de strålande skådespelarna Jeremy Irons och Anthony Andrews i huvudrollerna. 

  
Så här klär sig gentlemän ur den brittiska aristokratin. Till och med nallebjörnen får ett skimmer av upphöjd elegans över sig. Och detta trots att han icke har ett klädesplagg på hela kroppen.

För er damer som möjligtvis går i giftastankar så finnes det de facto en design firma för just bröllopsklänningar på Broadway i New York. Och lustigt nog så går denna firma under samma namn som Tv-serien, ”Bride´s Head Revisited.”

Titta gärna in på deras blogg. Där kan ni se de senaste kreationerna som skapats av Emily Martin och Alexandra Augustine. Två synnerligen vackra damer som har sin bakgrund från Costume Institute of the Metropolitan Museum of Art i New York. 


Om vi nu skulle ta och låta oss titta på det här med brittiska kungligheters bröllopsutstyrsel ur ett rent historiskt perspektiv så låt oss se på alla drottningars arketyper och urmödrar. Drottning Victoria naturligtvis. Vi får betänka oss att när hon ingick i äktenskap den 10 februari 1840 med prins Albert av Sachsen-Coburg-Gotha, så var vi i begynnelsen på den Viktorianska eran, där en väldigt strikt och prydd tid tog sin begynnelse. För exempel så fick inte kvinnor och män bada i samma badhus. Vilket för mig som vivör och livsnjutare förefaller som ett katastrofalt nederlag för jämställdheten. 


Nåväl, så här såg brudparet ut när de återkom till Buckingham Palace efter vigseln. Ett mycket vackert par. Kvinnor, notera prins Alberts mycket tajta balettrikå liknande byxor och långstrumpor. Victorias utstyrsel kan jag dock inte uttala mig så mycket om då jag icke är expert på området. Kanske någon kvinnlig läsare kan vara så vänlig och förklara för mig vad allt ”lullull” hon bär kallas för något.

Som så många modetrender så har den Viktorianska eran på senare tid anammats åter igen i något som kallas ”Steampunk.” Där det Viktorianska modet och den industriella revolutionen som började då vävts samman med den mysticism som även fanns på denna tid till ett helt nytt koncept som vi i dag kallar ”Ångpunk.”

 

Här har vi ett brudpar i vad vi kan kalla retro modern stil. Brudklänningen är skapad av den kända kostym och juveldesignern Jema Hewitt i Storbritannien. Här är en länk till ”Kindred Spirits.” där hon är verksam. 

 

Tänk om Kate och William kom uppklädda i något som liknade det här. Då skulle sannerligen skvallerpressen ha något att skriva om. Och modemagasinen och modebloggarna skulle förmodligen gå i spinn. Tänk vad amuserande det hade varit. Nu tror jag väl dock inte att det blir så ”otidsenligt”, utan istället tämligen traditionellt. ”Kungligt snyggt”, med andra ord för att använda en Ebba von Sydow fras. Ja du fröken Sydow, man behöver icke vara av kunglig börd för att vara "kungligt snygg." 

Det räcker gott och väl att vara enbart en enkel Hertig som mig själv. Fråga bara alla mina damer så finner ni snart ut vad jag menar. De söker stil, klass och elegans. Och det finner de naturligtvis hos mig. Om jag nu i all min blygsamhet får drista mig att säga så.

Nu får vi väl hoppas att icke den gode prins Williams svensexa urartar för då må det hända att det går som för Sarah Palins make, ett jaktdrev och ett par hagelskott i ändalykten. Och här ser ni varför en vivör och gentleman som mig själv aldrig inlåtit mig i äktenskapets alla irrgångar och fallgropar. 


Bra karl reder sig själv som min far alltid brukade säga när mor min blev lite för ömsint.

 Nu vet jag vad som hände med den stackars björnen i TV-serien ”En förlorad värld.” Han förlorade sig in i äktenskapets vilda turbulens.
Men jag måste dock tillstå att det är ett synnerligen sött par. Även då om inte pappa björn har något benkläde på sig.



Egon Snusmurik-Flädersnaps Ogift av ohejdad vana och oförstånd...kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar