lördag 7 maj 2011

Strålande nyheter är alltid bra nyheter.

Mina damer och herrar! Jag måste stolt meddela att jag nedkommit med en avisa.

På senaste sockenstämman så föreslog jag, Egon Snusmumrik-Flädersnaps, att socknen var i stort behov av en avisa. Naturligtvis för att då rapportera och spegla de nyheter som här i Snusidal socken inträffar.

Och glädjande nog så biföll sockenstämman mitt förslag. Dock med det villkoret att tidningen måste vara helt politiskt och religiöst obunden. Vilket jag var tvungen att acceptera. Tyvärr. Personligen hade jag sett att tidningens inriktning hade varit mer välvilligt inställd till oss godsägare här i socknen. Det vill säga mig själv. Men tyvärr så saboterade min skata till hushållerska Rakel Karlsson det hela, då hon i sin egenskap av partiordförande hade rätt att medverka vid sockenstämman.

Hon har bildat ett nytt parti, den gamla kvinnan. HRP kallar hon partiet. ”Hushållerskornas revolutionära parti" . Vilket strunt! Tack vare att hon reserverade sig mot mitt förslag med motiveringen att någon avisa i socknen inte behövdes för det skvallrades ändå tillräckligt. Och att jag, Egon Snusmumrik-Flädersnaps i egenskap av huvudägare och sponsor för tidningen icke kunde anses tillräckligt politiskt oberoende så fick jag inte riktigt det som jag tänkt mig.

Nåväl jag får väl leva med detta. Jag lyckades dock få min gode vän Gustaf af Dilérius utsedd som chefredaktör för denna nya avisa. En mycket kompetent man för det arbetet.

Men det är så att jag bävar för en sak. Och det är när socknens kyrkoherde, Olaus Kristonibus-Petri kommer tillbaks från sin pilgrimsresa till Las Vegas. När han får höra att sockenstämman beslutat om en avisa som är religiöst obunden så lär nog den gode kyrkoherden slå huvudet i storklockan och säga ett par väl valda icke uttalbara fraser som lär få seraferna i taket på kyrkan att rodna och tappa alla sina sex vingar. Den gode kyrkoherden är nämligen mycket religiös. Och är också sockenstämmans ordinarie ordförande. Så ett sådant här beslut måste nog ses av den gode kyrkoherden som en judaskyss när han får höra talas om det hela. Nåväl jag får väl trösta den gode kyrkoherden med lite portvin när han återvänder från sin pilgrimsresa till Las Vegas. Det brukar lugna honom. Efter ett par flaskor.

Så nu mina damer och herrar är jag icke bara godsägare och Hertig av Bonvivant och Snusidal med omnejd utan också mediemogul.

Och vill ni läsa den nya avisan, som heter, ” Snusidal Socken Veckoblad, SSV”, så använd er bara av länken här upptill höger. Men ha nu i åtanke gott folk att avisan är tämligen nystartad, så vad som på fackspråk tydligen kallas layouten, inte riktigt har satt sig än.

Chefredaktör för avisan, Gustaf af Dilérius, meddelar också att han gärna söker annonsörer och frilansskribenter för att förgylla detta nystartade alster.
Så mina damer och herrar, alla nyheter är bra nyheter, även de som inte är bra, för de är ju ändå nyheter.

Egon Snusmumrik-Flädersnaps. Numer också Mediemogul.

1 kommentar: