onsdag 4 maj 2011

Skall detta kallas schlager?

I dagens avisor kan man läsa att en ung man blev fånge i sin glasbur?

Det är tydligen så att den svensk som skall sjunga för Svearike i det här spektaklet till sångtävling som kallas Eurovision song contest har blivit inlåst i en glasbur.

Mig veterligen så inlåses möjligtvis enbart apor i en glasbur och icke annat, så att allmänheten kan studera hur djuret rör och uppför sig. Att nedlåta sig som människa till detta publika skådespel är ett lågvattenmärke för en svenska så kallad schlagerartist.

Det är ingen stil och klass över denna tävling längre. Det är uppenbarligen så att utseende och hur man vifta på de aktre regionerna premieras mer än själva sången och melodin.

Nej, helt klart var det bättre förr, när man kunde se vem som var kvinna och vem som var man, och melodierna var melodier och inget orytmiskt  okordinerat gummibolls hoppande av den sångare som framförde melodin. Till och med mina kalvar här på godset dansa omkring bättre än dessa upphaussade låtsasbroiler till artister. Alla har väl hört talas om äkta kalvdans.


Tacka vet jag på den tiden då de svenska schlagerstjärnorna visste hur man med stil elegans och sångskicklighet framförde sitt bidrag på den europeiska scenen. Det var på den tiden då skönsång och melodi uppskattades och hyllades. Icke som idag då schlagerfestivalen mer är att likna vid ett cirkusspektakel där damernas vågade urringning och herrarnas kroppsliga åmningar är det som ger poäng. Nu skall dock i sanningens namn mina damer och herrar sägas att jag icke personligen har något emot en dams vågade dekolletage. Bara så länge damen ifråga har något att frambringa i den vägen.


Tacka vet jag den stjärna på den svenska schlagerhimlen som är och förblir svensk schlagerdrottning nummer ett. Siw Malmkvist.

Se bara här på hennes eminenta sång och artistiska uppträdande i 1960 års schlagertävling i London under kapellmästare Thore Ehrlings ledning.



Det här mina damer och herrar är vad jag kallar schlagersång. Och någon sådan finnes icke kvar längre idag.

”Siwan Rules.”

Egon Snusmurik-Flädersnaps. Icke bara vivör och gourmet, utan även älskare utav riktig schalgermusik. (Sådan gjord före 1970 då vill säga.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar