onsdag 4 maj 2011

Jag har närt revolutionärer!

Nu haver min anställda personal, ja pigorna och drängjäklarna då, startat en veritabel revolution här på godset.

Det var det här 1 maj firandet som haver gått åt deras små hjärnor. I förrgår eftermiddags kom gårdsförman Axel Axelsson-Spak och sade att pigorna och drängarna lagt ned arbetet i protest mot att de icke fick dagen efter 1 maj ledigt också?

När jag frågade varför blev svaret att de inte ville arbeta för att de inte mådde bra. Vad nu tänkte jag, haver de åkt på ett virus eller en bacill? Nejdå, svarade gårdsförman Axel Axelsson-Spak, det är för att de är bakfulla hela bunten.

Bakfulla? Efter en söndag? Har de supit till på en söndag?

Gårdsförmannen förklarade att de i år bokstavligen firat 1 maj efter konstens alla regler, och på hemväg från 1 maj demonstrationen hade de tydligen gått om Adolf i Bryntegård och där köpt sig billig finkel. Adolf i Bryntegård är känt för sitt illegala hembrännande i socknarna häromkring. Har vid ett flertal tillfällen bett länsman Flödarsson att stoppa denna hantering. Men det lata kräket till länsman hävdar att detta ligger utanför hans jurisdiktion. Det enda lag bundna ord länsman Flödarsson kan och behärskar är just ordet jurisdiktion. Och det använder han i tid och otid. Sanningen är den att varför den ”gode” länsman icke vill göra något åt Adolf i Bryntegårds olagligheter, är att han alltid brukar komma därifrån synnerligen på örat. Det hörs när han varit där, för då han på sin velociped framvinglandes med blåljuset påslaget kommer längs vägen så tjuter han alltid som en siren och gapar högljutt däremellan; ”Wheeo, wheoo undan utryckning, wheeoo, wheoo undan utryckning!”

Förövrigt kan sägas att länsman Flödarssons blåljus består av en blå plasthink med hakrem.

Nåväl, åter till revolutionärerna på godset. Gårdsförman Axel Axelsson-Spak hävdar också att ladugårdsdrängen Måns vill byta fackförening från Lantarbetareförbundet till Transportarbetareförbundet. Bara för att han icke anser sig höra hemma i rätt förbund med tanke på att han emellanåt kör en skottkärra.

Vad är detta för nonsens? Inte fasen behöver man byta till Transportarbetareförbundet för att man två gånger om dagen kör kogödsel till dyngestan med en skottkärra.

Gårdsförmannen sade också att pigan Lisa och hennes pigkollegor ville ha löneökning för förhöjda levnadsomkostnader.

Vaddå för förhöjda levnadsomkostnader? Här ger man gårdsfolket fritt husrum och fri mat och så har de mage att begära löneökning!?

Enligt gårdsförmannen skulle de ökande levnadsomkostnaderna bestå i att sen jag anställde tre nya drängar så har kostnaderna för pigornas inköp av preventiva medel ökat dramatiskt.

Det vete skam om det inte hade blivit billagare att kastrera drängjävlarna så att man kvävt deras lustar i sin linda. De är ju här föra att arbeta! Icke för att förlusta sig på godsets kvinnfolk. Kan undra om jag inte nästa gång jag sätter ut en annons sökandes efter drängar borde göra tillägget; ”Enbart enucker.”

Nej dessa pigor och drängar som är avlönade av mig gör nu revolution mot mig? Är det så att jag närt en hydra på mitt gods? Det är dags att finna personen som ligger bakom dessa revolutionära handlingar.

Och jag blev icke förvånad när gårdsförman Axel Axelsson-Spak sade att Rakel Karlsson den senaste dagen varit en flitig gäst nere i pig- och drängstugorna.

Jaha, detta är tacken för att man låtit en klart överårig hushållerska gå kvar. Klart att det skall vara den skatan som har fallit tillbaks i revolutionära tendenser. Detta, mina damer och herrar kräver krafttag från mig såsom godsägare och tillika arbetsgivare för denna kvinna. För om det är något man bör stävja i sin linda så är det upproriska hushållerskor med revolutionära tendenser.

Därför ämnar jag att dra in hennes spritranson och beslagta alla hennes Harry Brandelius skivor i en månad. Det är så man handskas med revolutionärer mina damer och herrar.

       Egon Snusmumrik-Flädersnaps. Revolutionärernas fiende  nummer ett!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar