Nu gnälles det om att den så kallade matjätten Coop gör
sexistiska reklamfilmer?
Enbart på grund av att i filmen handlar kvinnan matvaror och
mannen befinner sig i sitt rätta element, verktygsavdelningen.
Vad i hela friden skulle vara sexistiskt med detta? Intet
säger jag då!
Vad är det för sexistiskt med att kvinnan handlar en
välformad ekologiskt odlad jättegurka med rätta formerna eller en falukorv av
bästa kvalitet gentemot att en man handlar en Bacho skiftnyckel med det rätta sköna
greppet?
Detta är på intet sätt sexistiskt som dessa förbannade
rödstrumpor vill göra gällande. Kan det vara så att de äro avundsjuka på de
kvinnor som vågar handla en gurka eller falukorv på eget bevåg? Kan det vara så
att de suktar efter något stort runt? Hur vore det om dessa damer inte skulle
ge sig på att besöka verktygsavdelningen och där finna något som kan tillfredsställa deras sen länge förträngda lustar. Då kan jag utan tvekan rekommendera
en uppsjö av användbara verktyg, hylsnyckelsatts med hylsnycklar i olika
storlek som passar alla kvinnor, eller en elektrisk slipmaskin med tre olika
hastigheter för diverse njutningsfyllda stunder. Och sist men inte minst ett
rejält stort fälgkors för en kvinnlig fyrkant på fyr man hand.
Nej denna reklamfilm är naturligtvis icke sexistisk. Det är
en förbenat bra reklamfilm om de väl cementerade könsrollerna i vårt samhälle.
Kvinnor vid spisen lagande mat och män i garaget som reparerar sin automobil.
Så skall det vara! Allt annat äro inget annat än en
kommunistisk sammansvärjning om könens lika värde.
Egon Snusmumrik-Flädersnaps
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar